Grunnarealer
Råtomt. Skrående/kupert terreng av fjell med vegetasjon. Det foreligger veirett. Tilsvarende for tilkobling
vannledninger og privat septikk.
Diverse
I følge konsulent i Plan & Bygningsetaten i Bergen kommune, vil ikke vilkår i den nye kommuneplanen ha
tilbakevirkende kraft på de planer som ble godkjent før den nye planen trådte i kraft. Byggetillatelsen er
gått ut på dato, og de nye vilkårene i kommuneplanen er gjeldende.
I følge det tinglyste dokumentet med dokumentnummer 1019238 og embete 200 som ble registrert
19.09.2017 foreligger følgende tinglyste retter på tomten:
- Bestemmelse om bruksrett til det private kloakkanlegget i Steinsvik, Drotningsvik.
- Solidarisk vedlikeholdsplikt
- Rett til å legge nye ledninger over hverandre eiendommer om nødvendig.
I følge det tinglyste dokumentet med dokumentnummer 1019214 og embete 200 som ble registrert
19.09.2017 forligger følgende tinglyste retter på tomten:
- Bestemmelse om spillvann/drensvann/stikkrenn og om vannledninger.
- Rett til å legge eller ha liggende ledninger over eiendommene med gnr.136 og bnr. 1 og bnr. 131.
- Solidarisk vedlikeholdsplikt.
I følge det tinglyste dokumentet med dokumentnummer 858311 og embete 200 som ble registrert
09.08.2017 forligger følgende tinglyste retter på tomten:
- Bestemmelse om vannledning.
- rett til å koble seg på den private vannledningen til gnr. 136 og bnr. 140.
- Solidarisk vedlikeholdsplikt for fellesledningen.
I følge det tinglyste dokumentet med dokumentnummer 464162 og embete 200 som ble registrert
26.05.2016 forligger følgende tinglyste retter på tomten:
- Bestemmelse om vei.
- Veirett til eiendommen, fra privat vei Vestre Drotningsvik.
- Det medfølger forpliktelse til å delta på felles vedlikehold, som for tiden administreres av Steinevik
Velforening.
Kostnaden vedrørende veiretten og tinglysningen av den ble betalt av tildligere eier, når tomten ble solgt til
nåværende eier.
Pliktig medlemskap i Steinevikneset Velforening. Styreleder opplyser at primæroppgaven til velforeningen
er å få tømt felles septiktank og fordele kostnadene mellom husholdningene som benytter denne, samt
administrere og betale for privat snørydding av felles vei etter behov. Årskontingent fastsettes av den
årlige generalforsamlingen. Lederen av foreningen opplyser at den forrige kontigenten var på ca. kr. 1
000,-. Dugnad etter behov for rydding av kjørevei til septiktank og annet felles som måtte komme opp.
Snørydding utføres av en av naboene som har traktor og det dekkes av den årlige kontingenten.
Det opplyses at ny eier må være medlem av Steinvikneset Velforening ved tilknytning til privat
septitank/kloaknett og felles vannledning. Selger har betalt kr. 80 302,- for tilknyningen til velforeningen,
samt tilknytningen til Bergen Kommune på kr. 12 825,- . Som kjøper er man ansvarlig for å følge opp alle
tilknytninger og andre kostnader som må betales før bygging kan igangsettes. Dersom det ikke står
spesifisert at selger har betalt for andre relevante kostnader, kommer de kostnadende i tillegg til
nåværende prisantydning.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i gjeldende planer og bestemmelser for området. Evt.
oppføring av annen bolig enn den som er søkt om, må det søkes og godkjennes av kommunen og andre
gjeldende etater for ny eiers regning og risiko.
Selger opplyser om at kjøper av tomten må betale for en rasvurdering som må gjøres når tomten har blitt
sprengt på. Anslått tid er estimert til 2 timer arbeid som koster ca kr. 5000,- eksl mva, i følge nåværende
eier. Nåværende eier skal ikke bygge, men har har allerede betalt for teoridelen av rasvurderingen som
kostet kr. 32.000,- som har blitt godkjent. Det gjenstår kun det praktiske aspektet rundt rasvurderingen,
som ny eier må betale for.
Kommunale avgifter og eiendomsskatt fastsettes og reguleres av Bergen Kommune etter gjeldene
satser og regler. Kontakt Bergen Kommune for mer informasjon.
Det tas forbehold om pantefrafall.
Tilbehør
Tomten overtas som på visning.
Overtagelse
Etter nærmere avtale mellom parter.
Offentlige planer/konsesjonsplikt
Tomten ligger i et område regulert til bebyggelse og anlegg.
For eiendommen gjelder følgende planer:
Reguleringsplaner på grunnen:
- LAKSEVÅG. GNR 136 BNR 1 MFL., DROTNINGSVIK. planid: 4190000, berøringsgrad 100%
Planendringer relatert/muligens relatert aktuell eiendom:
- LAKSEVÅG. GNR 136 BNR 336, DROTNINGSVIK, planid: 4190003
Kommuneplan:
- KOMMUNEPLANENS AREALDEL 2018, planid: 65270000, berøringsgrad 100%
Hensynssoner:
- Luftkvalitet - gul sone, berøringsgrad 100%
- Vei støy - gul sone, berøringsgrad 100%
Planer i nærheten av eiendommen:
- LAKSEVÅG. GNR 137, BOLIGOMRÅDE DROTNINGSVIK SØR, planid: 7090026
Godkjente tiltak i nærheten av eiendommen:
- Tomannsbolig, vertikaldelt - Igangsettingstillatelse, bygningsnr: 300717274
- Tomannsbolig, vertikaldelt - Igangsettingstillatelse, bygningsnr: 300717268
Reguleringsbestemmelser, kommuneplaner, arealplaner og annen planinformasjon kan sees på
Bergen Kommune sine hjemmesider: www.bergen.kommune.no eller det kan sees hos eller tilsendes
på mail ved forespørsel til megler.
Det er en forutsetning for denne handel at egenerklæring om konsesjonsfrihet fylles ut av kjøper, og
godkjennes av kommunen før overdragelsen. Erklæringen skal vedlegges skjøtet for tinglysning og
oppgjøret kan ikke foretas før erklæringen foreligger i signert og godkjent stand
Tinglyste forhold & rettigheter/servitutter
GRUNNDATA
2016/154129-1/200 REGISTRERING AV GRUNN
22.02.2016 DENNE MATRIKKELENHET OPPRETTET FRA:Knr:1201 Gnr: 136 Bnr:1 og 131
RETTIGHETER PÅ ANDRE EIENDOMMER
Rettigheter på 1201-136/1
2016/464162-1/200 BESTEMMELSE OM VEG
Rettigheter på 1201-136/140
2017/858311-1/200 BESTEMMELSE OM VANNLEDNING
Rettigheter på 1201-136/1, 1201-136/131
2017/1019214-2/200 BESTEMMELSE OM SPILLVANN/DRENSVANN/STIKKRENNER
Rettigheter på 1201-136/1
2017/1019238-1/200 BESTEMMELSE OM KLOAKKLEDNING
Disse kan tilsendes ved forespørsel eller sees hos megler.
Informasjon om vedlegg
- Tillatelse til tiltak med ansvarsrett fra Bergen Kommune
- Selgers egenerklæring
- Planinformasjon
- Basiskart
Salgsoppgaven er ufullstendig uten alle vedlegg.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger og meglers egne undersøkelser.
Interessenter oppfordres til en grundig besiktigelse av eiendommen gjerne sammen med sakkyndig.
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
NB: For eiendommer hvor handel kommer i stand etter 01.01.2022 gjelder følgende: Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.